inte bilen under milen!
 VARNING FÖR RULL    |    VARNING FÖR RULL     |    VARNING FÖR RULL    |    VARNING FÖR RULL
 VARNING FÖR NORDBUTIKER/EVOBIKE.SE    |   VARNING FÖR NORDBUTIKER/EVOBIKE.SE
ÖPPET BREV med svar pa nordbutikers kritik fran www.evobike-kritik.se


nyheter
| om eldrift | hjälp med reparation | galleri | kontakt


Nyheten om starkare elcyklar till nyÄr: Det Àr en bluff!

Till 2016 kommer nya reglementen som ska "tillÄta" elcyklar med mer Àn 250W. Det lÄter ju himla bra. Men nÄgonstans blev det sÄ fel det bara kan bli i ett förslag och det som presenteras Àr inget annat Àn patetiskt. För den lagen finns nÀmligen redan!



Lagen heter "Moped klass II" (SFS 2001:559):
"Moped klass II Àr ett motorfordon pÄ tvÄ, tre eller fyra hjul, som Àr konstruerat för en hastighet av högst 25 km/timmen, har en motor av högst 50 kubikcentimeter och vars effekt inte överskrider 1 kilowatt."

"Trafikreglerna för moped klass II Àr desamma som för cykel."

Fordonen klassas som moped OAVSETT om de har pedaler eller inte!

Jag ringde SVT för kommentar. De hade ingen. De bara klippte och klistra frÄn TT.

Jag ringde TT. Det var micke larsson i gebege som skrev den artikeln men har gÄtt för dagen.

Jag ringde Transportstyrelsen "regelinformation" men de hade lÄng lunch.

Jag ringde Niclas Nilsson pÄ Transportstyrelsen som nÀmns i artikel. Han Àr ute för dagen.

Inte fan Àr de ute och kör pÄ 1000 watts elcyklar iaf.


För de som inte Àr haj pÄ hur elcyklar fungerar sÄ Àr det iaf inte speciellt kompatibelt med 1000W och 25 km/h. Det funkar liksom inte. Det Àr lite som att försöka stoppa en fotboll i ett brevinkast.

Elmotor MÅSTE snurra snabbt om de överhuvudtaget ska fungera effektivt. Precis som nĂ€r du cyklar kan du INTE cykla SAKTARE Ă€n 5 km/h, det gĂ„r inte att hĂ„lla balansen. Elmotorer kan drevas om för "styrka" och dĂ„ ökar styrkan med ca 30% och hastigheten minska med ca 30%. Men sĂ„ mycket mer gĂ„r inte att göra utan superavancerade kugghjulslösningar som det bland annat sitter i Bosch motorer. Bosch skulle möjligen kunna utveckla en elmotor som körs pĂ„ 1000W men Ă€ndĂ„ drevas ner till 25 km/h. Fysiken kan man dock inte Ă€ndra pĂ„ sĂ„ lĂ€gg. Högre watt = högre fart. Det gĂ„r att konvertera en DEL till styrka men inte 1000W till 25 km/h. SĂ„dana fordon kommer vi inte se. Det Ă€r bara segway som har nĂ„gorlunda liknande styrke omvandling men det beror pĂ„ att de har tvĂ„ motorer som delar pĂ„ watten.

Hur skulle en vettig och smart lag se ut för elfordon?

1. Ingen begrÀnsning pÄ watt. Det behövs inte eftersom watt och hastighet Àr förknippat sÄ begrÀnsar man den enda begrÀnsar man den andra.
2. HastighetsbegrÀnsningen ska vara pÄ 30 km i timmen för ALLA elfordon och INGET annat.
a) Bilar mÄste köra i minst 30 km och kör man inte det blir det livsfarligt att fÀrdas i trafiken för ALLA!
c) Cyklister kom lĂ€tt upp i 25-30 km/h. SĂ„ att göra ett fordon som Ă€r SÄMRE Ă€n cykeln Ă€r inte sĂ„ smart.
b) I andra lÀnder som har miles har de 20 mph som grÀns. Det blir 32 km/h (och med 10% fel marginal som man fÄr ha pÄ hastigheten) blir alla dessa fordon ocksÄ lagliga.

Inga andra krav BEHÖVS! De behöver inte krĂ„ngla till det sĂ„ helvete mycket!

Taggar:

Länkar:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/starkare-motorer-i-elcyklar-fran-nya

om Eldrift
Webbsidan skapades hösten 2012 och behandlar i huvudsak elscootrar, en ny fordonstyp som blev trafiklagligt hösten 2010. Eldrift jämför aktuella modeller och berättar hur man underhåller och förbättrar dem samt levererar nyheter inom området! LÄS MER

om Elscooters
Elscootern är en ett batteri-drivet tvåhjuligt fordon utan pedaler. Det är inget nytt fordon men efter oktober 2010 räknas denna som cykel tack vare Segways lobbyister! Du behöver inte ha körtkort, försäkring eller hjälm! LÄS MER

Banners





Liv Utan Bil (Blogg)